Millaisia töitä rahapelialalla on tarjota suomalaiselle?

Rahapeliala on iso työllistäjä sekä Suomessa että maailmalla. Esimerkiksi Casino Helsingissä työskentelee täysipäiväisesti noin 200 henkilöä ja Veikkaus on puolestaan kokonaisuudessaan suuri työllistäjä maan kattavalla verkostollaan. Rahapelialla on paljon muitakin töitä tarjolla, kuin kortin jakajan tehtäviä. Tekijöitä tarvitaan myös esimeriksi huollossa, markkinoinnissa ja johtamisessa.

Tulospalvelujen ylläpito

Lottoa, kenoa, kasinopelejä ja vedonlyöntiä tapahtuu nykyisin joka ilta ja henkilökuntaa tarvitaan päivittämään tuloksia eri palveluihin. Vaikka nykyisin iso osa tulospalveluista onkin automatisoitu, myös ihmisiä tarvitaan kehittämään näitä järjestelmiä, vastaamaan että ne ovat kunnossa ja korjaamaan ongelmat, jos sellaisia tulee.

Kenonumerot ovat tästä yksi esimerkki. Kun päivän kenonumerot on arvottu, pitää tulokset päivittää useaan paikkaan, jotta pelaajat voivat tarkistaa voittonsa. Automatisoinnista huolimatta henkilökuntaa tarvitaan varmistamaan, että tiedot päivittyvät oikein ja että minkäänlaisia virheitä ei ole esiintynyt. Kenossa ja muissa peleissä liikkuu isot rahat, joten virheisiin ei yksinkertaisesti ole varaa.

Tulospalvelut vaativat ennen kaikkea paljon ohjelmistokehittämistä. Toisin sanoen tarvetta on ennen kaikkea koodareille, tai devaajille, kuten alalla on nykyisin tapana sanoa. Tällaiset projektit vaativat myös projektipäälliköitä, jotka osaavat hoitaa IT-projektit kunnialla maaliin.

Pelinhoitajat

Rahapeliyhtiöt tarvitsevat myös ihmisiä hoitamaan pöytäpelejä. Nämä voivat olla esimerkiksi live-kasinopelejä tai pokeriturnausten pelejä. Pelinhoitajat jakavat esimerkiksi kortit baccaratissa tai pyörittävät kuulaa ruletissa. Pelinhoitajien tehtävä on myös jakaa pelimerkit ja voitot sekä valvoa, ettei peleissä tapahdu huijauksia.

Pelinhallinta vaatii hyviä sosiaalisia taitoja sekä kykyä ajatella itsenäisesti ja ratkaista ongelmia nopeasti. Lisäksi pelinhoitajilla on oltava hyvät matemaattiset taidot, sillä heidän on pystyttävä laskemaan voitot ja pelimerkit nopeasti. Laskimen käytölle ei ole aikaa suurien voittojen suhteen, joten päässälaskutaito on tässä tehtävässä tarpeen.

Pelinhoitajien työt ajoittuvat iltoihin ja öihin, joten tämä on otettava huomioon näitä tehtäviä haettaessa. Toki joissakin pelisaleissa näitä tehtäviä hoitaa myös päiväaikaan, mutta yleisesti tämän alan työt tapahtuvat myöhään. Tehtävässä pitää olla valmis palvelemaan myös hyvin erilaisia ihmisiä ja ihmisiä erilaisessa kunnossa, joten myös hermoja tarvitaan.

Nettikasinoiden kääntäjät

Nettikasinoiden on oltava saatavilla monilla kielillä, sillä pelaajia tulee kaikkialta maailmasta. Siksi ne tarvitsevat työntekijöitä, jotka osaavat kääntää sivuston ja pelit eri kielille. Vaikka suomalaisetkin osaavat melko hyvin englantia, iso osa meistä haluaa silti pelata kasinolla, joka on lokalisoitu ja käännetty suomen kielelle.

Käännöstöitä ei tietystikään pääse tekemään ihan kuka tahansa, vaan kielitaito pitää olla riittävällä tasolla tähän tehtävään. Pienellä nettikasinolla rima voi olla alempana kuin kansainvälisellä kasino-operaattorilla. Joka tapauksessa kielitaito pitää olla vähintään sujuva, ellei kaksikielisyyttä vaadita.

Asiakaspalvelutehtävät

Rahapelialalla tarvitaan tietysti myös asiakaspalvelijoita. He ovat asiakkaiden ensimmäinen kontaktipiste, ja heillä on oltava hyvät sosiaaliset taidot. Heidän on kyettävä ratkaisemaan asiakkaiden ongelmat nopeasti ja tehokkaasti. Heidän on siis tunnettava edustamansa tuotteet läpikotaisin, jotta he voivat ratkoa ongelmat nopeasti.

Lisäksi heillä on oltava hyvä kielitaito, koska he ovat tekemisissä eri puolilta maailmaa tulevien asiakkaiden kanssa. Englannilla pääsee tietysti jo pitkälle, mutta alalla arvostetaan myös muiden kielien osaamista. Asiakaspalvelijoita tarvitaan niin nettikasinoiden chatissä kuin kivijalkakasinoilla kolikkoautomaattien korjaamisessa.

Markkinointityöt

Markkinointi on tärkeä osa mitä tahansa liiketoimintaa, eikä uhkapeliala poikkea tästä. Kasinot ja nettikasinot tarvitsevat hyviä markkinoijia houkutellakseen asiakkaita ja pitääkseen heidät pelaamassa.

Markkinointiosaston tärkein tehtävä on luoda kampanjoita, jotka tuottavat uusia asiakkaita ja pitävät nykyiset asiakkaat palaamassa takaisin. Tämä edellyttää luovuutta sekä hyviä analyyttisiä taitoja, joilla voidaan mitata eri kampanjoiden tehokkuutta.